Norsk Hussopp Forsikring behandler personopplysninger for å administrere kundeforhold, i forbindelse med saksbehandling og i forbindelse med drift av vår forsikringsvirksomhet. Vi registrerer og behandler kun de opplysningene som er nødvendige for å oppfylle et konkret formål, og opplysningene slettes når oppbevaring ikke lenger er nødvendig eller formålet er bortfalt.
Her kan du lese om i hvilke tilfeller vi samler inn personopplysninger.
Tilbud, kjøp og fornyelse av forsikring
Norsk Hussopp Forsikring behandler personopplysninger i forbindelse med tilbud og kjøp av forsikring og når forsikringsavtalen blir fornyet. Vi registrerer også opplysninger om personer vi har avslått å inngå avtale med, i den hensikt å kunne underrette vedkommende om avslaget og eventuelt i ettertid kunne dokumentere forholdet, herunder at avslag om forsikringsdekning var saklig begrunnet.
Behandlingen av personopplysningene er nødvendig for å kunne å tilby deg en forsikringsavtale. Uten dette kan vi ikke inngå avtalen eller gjennomføre et mulig forsikringsoppgjør ved et senere tidspunkt.
Kundeadministrasjon
Vi behandler personopplysninger for å oppfylle avtale med deg som forsikringstager. Det er nødvendig for at vi skal kunne kommunisere med deg om for eksempel endring av vilkår, informasjon om våre tjenester, fakturering eller annen viktig informasjon om kundeforholdet.
Behandlingen av personopplysningene er nødvendig for å oppfylle avtalen med forsikringstager.
Behandling av henvendelser
For å besvare henvendelser vi får på telefon eller kontaktskjema bruker vi dine personopplysninger for å kunne besvare henvendelsen. Behandlingsgrunnlaget er berettiget interesse for å kunne gi deg god informasjon og svar på dine spørsmål.
Skadebehandling og oppgjør
Vi behandler personopplysninger i våre kunderegistre for å kunne identifisere deg som kunde og oppfylle forsikringsavtalen du har med oss. Norsk Hussopp Forsikring registrerer og lagrer kun de personopplysningene som er nødvendige for å betjene deg som kunde. Dette gjør vi for å kunne vurdere skaden, igangsette tiltak og gjennomføre skadeoppgjør. Hjemmelsgrunnlaget for behandlingen er inngått avtale.
Norsk Hussopp Forsikring er opptatt av å levere en god tjeneste og ønsker å gi deg en god kundeopplevelse. Etter at du har vært i kontakt med oss vil du derfor kunne bli kontaktet for en kundeundersøkelse. Det er frivillig å svare.
Kundeoppfølging og markedsføring
Opplysningene vi samler inn om deg som kunde vil kunne bli benyttet for å vurdere og fatte beslutninger om forsikringens innhold og vilkår, og i markedsanalyser og markedsføring. Norsk Hussopp Forsikring har berettiget interesse for å videreutvikle og markedsføre sine produkter, så fremt du ikke har reservert deg mot dette.
Vi behandler også personopplysninger hvis du abonnerer på vårt nyhetsbrev. Direktekunder hos Norsk Hussopp forsikring vil få tilsendt nyhetsbrev som en del av ordinær kundeoppfølging. De som ikke er kunde hos oss kan melde seg på nyhetsbrevet på vår nettside, og slik samtykke til vår behandling av personopplysninger. E-postadressen vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev og brukerundersøkelser om nyhetsbrevet, for å få tilbakemelding på hva leserne synes er interessant og hva de har behov for. Vi behandler personopplysningene frem til du melder deg av nyhetsbrevet. Hvis du ikke lenger ønsker å motta nyhetsbrev fra oss kan du enkelt melde deg av tjenesten.
Analyser, rapporter og statistikk
Vi behandler personopplysninger når vi gjennomfører analyser som for eksempel produktanalyser, lønnsomhetsanalyser og prisfastsettelse, og ved utvikling av nye produkter. Dette gjør vi fordi det er nødvendig for å oppfylle rettslige forpliktelser selskapet har, i tillegg til en berettiget interesse for å kunne gjennomføre kundeanalyser.
Forebygging og utredning av straffbare handlinger
Vi behandler personopplysninger for å forebygge, avdekke, utrede, oppklare og håndtere svindel og annen kriminalitet ovenfor selskapet. Norsk Hussopp Forsikring har en berettiget interesse i å beskytte seg mot straffbare handlinger.
I tillegg behandler vi personopplysninger i forbindelse med hvitvaskingsmeldinger, da vi er pålagt å undersøke og rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Det rettslige grunnlaget for disse behandlingene er at det er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Oppfylle rettslige forpliktelser
Vi behandler personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Det kan for eksempel være forpliktelser i forbindelse med:
- Regelverk knyttet til styring, kontroll og rapportering til myndigheter
- Regelverk knyttet til forebygging og avdekking av straffbare handlinger
- Regelverk knyttet til sanksjoner
- Bokføringskrav
- Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning
Klagebehandling og rettslige prosesser mv.
Vi behandler personopplysningene dine i forbindelse med klager, regresskrav og rettslige prosesser. Dette gjør vi fordi det er nødvendig for å kunne behandle klagen og dermed oppfylle avtalen du har med oss. I en rettslig prosess har vi berettiget interesse i å behandle personopplysninger for å kunne imøtegå rettskravet.
Forskning og utvikling
Norsk Hussopp Forsikring behandler også personopplysninger i forbindelse med forskningssamarbeid med formål å utvikle nye og mer effektive bekjempelsesmetoder. Vi behandler også personopplysninger for å utvikle nye produkter og tjenester, eller forbedre eksisterende produkter og tjenester. Dette gjør vi fordi vi har en berettiget interesse i å utvikle nye og bedre bekjempelsesmetoder, og utvikle eksisterende og nye produkter og tjenester.